| Bruger | Indlæg |
|
17:24 20/9-08
| ML
Medlem
| | | |
|
| Indlæg: 10 |
|
|
Hej Peter.
Din beskrivelse af Windows Home Server har gjort mig meget opsat på at opsætte sådant et system herhjemme.
Det ligger måske på kanten af, hvad du svarer på i disse fora, men jeg forsøger alligevel:
Hvor potent skal en en maskine være for at køre tilfredsstillende med MS Windows Home Server mht. processorkraft og HD-kapacitet? (HD-kapaciteten er vel den centrale parameter, og her i huset har vi datamater med en samlet HD-kapacitet på ca. 800 GB, men under det halve er udnyttet.)
Jeg forestiller mig, at jeg kan udbygge en ikke alt for gammel, men alligevel udtjent stationær maskine. Er det eksempelvis nødvendigt, at serveren har nyeste SATA II teknologi? Hvilke mindstekrav er der til hjemmenetværket, både LAN og trådløst?
Er det ikke korrekt forstået, at når det først er oppe at køre, så kan man frakoble skærm, tastatur og mus, og bare parkere centralenheden i et skab?
Med venlig hilsen
ML
|
|
|
|
|
Hej ML
Med hensyn til processorkraft og harddiskkapacitet er den harddisk den mest vigtige ting her. Så hvis det er en lidt gammel processor du har liggende, gør det ikke den store forskel. Dog skal det siges at hvis du ønsker en server som vil være kompatibel med den næste version af Windows Home Server, skal du sørge for at vælge en 64-bit processor.
Det vigtigste er hvor meget lager den har. Selv har jeg 1TB delt på 2*500GB harddisk, hvilket cirka også er sådan noget du skal gå efter med det som du har. Hvilke teknologier (SATA II) som du her vil tage fordel er heller ikke det helt vigtige, da den store flaskehals vil være netværket, når det drejer sig om selve backup-processen. Internt villle det selvfølgelig være dejligt for den, når den en gang imellem rydder op i dens backups.
På netværket er det krav som Windows Home Server stiller at computerne er forbundet til en router. Meget mere om krav kan du læse om i Getting Star ted Guide.
Yep, det er helt korrekt at du bare kan lade den stå uden noget tilbehør tilsluttet, når du har fået selve serveren sat op. Da vil det kun være strøm og netværksstikket som er tilsluttet serveren, og skal du kun hen til den, når du vil tænde den.
Ved hjælp af Fjernskrivebord ville du kunne tilslutte dig selve serveren, hvis du ønsker det. Endvidere vil hver eneste computer, som du opsætter, blive installeret med et stykke software som sætter dem i stand til at tilslutte sig selv “kontrolcenteret” i Windows Home Server. Yderligere kan du tilslutte dig serveren fra internettet, hvis du ikke lige på netværket.
Den server jeg selv har bygget har følgende specifikationer: CPU: Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz (var en jeg havde liggende) Bundkort: Asus P5K-V, Intel G33, LGA775 RAM: Corsair TWIN2X2048-6400C4, 2×1024MB HDD1: Seagate – 500 GB – SATAII-300 – 7200 RPM / 32MB HDD2: Seagate – 500 GB – SATAII-300 – 7200 RPM / 32MB Kabinet: Antec NSK4480 DVD brænder: NEC AD7191A-0B Black Styresystem: Windows Home Server med Power Pack 1 Hjemmeside: https://mpbrun.homeserver.com/ (Router: D-Link DIR-655)
Som i øjeblikket står for backup af 2 bærbare (32-bit Windows Vista) og en stationær (64-bit Windows Vista), samt to helt nye bærbare som jeg lige har fået på netværket. Selv synes jeg det er meget rart at vide man til en hver tid har backup af sine dokumenter og filer, hvis nu det skulle gå helt galt. Det kunne jo ske at jeg fik en ekstrem farlig virus på min computer, da jeg ikke har antivirusprogrammer kørende på mine computere. Dog har jeg endnu ikke oplevet dette igennem 5-8 år. Men nu kan man sige jeg altid har en løsning i baglommen, hvis det skulle vise sig det gik så galt. hehe 
|
|
|
14:18 22/9-08
| ML
Medlem
| | | |
|
|
|
Tak til Peter for et fyldigt og meget anvendeligt svar.
Jeg har et par tillægsspørgsmål:
1) Gør du forskel på dine back-ups eller lader du den kopiere den rub og stub hver gang? Man kunne godt forestille sig, at systemprogrammel blev behandlet anderledes end brugerdata som Word-dokumenter og mails.
2) Når ulykken er ude, og man skal have fat i en fil fra serveren, er lagringen så pakket, så man skal bruge en kompliceret afkodning for at finde frem til den pågældende fil, eller er det bare at slå op i en sædvanlig katalogstruktur?
3) Har du manuelt programmeret din router, eller sker det automatisk under opsætning af serveren.
4) Hvad er det for en adgang man som administrator får til serveren fra Internet-siden – noget i stil med et skrivebord eller den mere primitive FTP-betjening af filsystemet?
Hilsen ML
|
|
|
|
|
Hej ML
1) Det eneste som jeg selv vælge at udelade (kan indstilles ved opsætning af backup) er udelade mine mapper med virtuelle harddiske (.vhd, .vdi osv), da det er lidt ligegyldig det som jeg har på dem. Det man skal huske er her at Windows Home Server IKKE vil gemme 2 ens filer, så selv om du tager backup af computeren hele tiden, vil det kun være ændringerne som gemmes rent fysiks. For os brugere vil det dog se ud som om det hele er taget hver gang, da vi har alle de forskelllige backups tilgængelige.
2) Hvis ulykken sker, har man to valgmuligheder. Hvis det er gået helt galt, kan man gendanne hele computeren tilbage til det tidspunkt, hvilket gøres ved hjælp af genoprettelsesdiscen som i sin gendannelsesproces vil kontakte serveren for at få backuppen.
Den anden mulighed er at man bare kommer til at miste nogle enkelte filer. Her vil man ved hjælp af softwaren som installeret på hver computer, kunne tilkoble sig serveren og åbne en hvilken som helst backup af det drev man vil se. Hvorefter du vil kunne bladre indholdet igennem med din stifinder, da backuppen tilsluttet som et drev. Dette ser for eksempel således ud:

3) Hvis routeren understøtter UPnP sætter Windows Home Server det automatisk op.

Ellers hvis ens router ikke understøtter det vil dette blive nævnt, og det vil da kun være 3 porte (80, 443 og 4125) som lige skal sættes op manuelt.
4) Den adgang får som bruger som har lov til at logge på online, får mulighed for at hente og uploade filer til serveren. Dette foregår med følgende user interface:

Online vil man også kunne tilslutte sig fjernskrivebord på de computere som befinder sig på netværket, samt mulighed for at forbinde til home servers kontrolcenter.
Dog skal det siges, at man også har mulighed for at tilgå det på andre måder. F.eks. har jeg valgt at installere tilføjelsen Web Folders 4 WHS, som sætter en i stand til tilgå ens filer i de delte mapper på serveren via en almindelig stifinder når jeg f.eks. befinder mig ude på universitetet. Her kan jeg åbne og redigere filer som jeg ønsker det, direkte.
P.S. Hvis du ikke lige i første omgang vil købe Windows Home Server, kan du få en 120-dages prøveversion helt gratis herfra. Forvent 7-14 dages fragttid. Dette prøvede jeg selv lige fornyligt af, for sjov, og ja man får de 3 nødvendige DVD'er helt gratis.
|
|
|
17:57 23/9-08
| ML
Medlem
| | | |
|
|
|
Hej igen!
Jeg er gået i gang.
Mange tak for hjælp og vejledning!
Måske melder jeg mig igen, hvis/når jeg løber ind i problemer.
Hilsen
ML
|
|
|
22:12 29/11-08
| NielsenDK
Medlem
| | | |
|
| Indlæg: 22 |
|
|
Hej Peter
Som oftest før, håber jeg igen at kunne få din utrolig gode hjælp.
Jeg havde jo en Zyxel NSA-220 (NAS-server), som desværre ikke kunne leve op til kravet om at kunne streame musik/film til diverse PC'er her i huset (Har router DIR-655 og opgraderet alle netværkskort til D-link N-draft). Efter maaaange måneders roderi – måtte jeg opgive og faldt så over Windows Home Server, som jeg nu har installeret på en “overskudsPC”.
Det hjalp en del hen ad vejen og kan nu streame rimeligt fornuftigt (dog har jeg oplevet en kæmpe forskel i hastighed fra PC til PC i up og download og forstå ikke hvorfor). Routeren er bare sat standard op – efter råd fra D-link support.
De jeg gerne vil kunne dele filer med en ven, fik jeg opsat en account til vedkommende, men synes at overførsel er utrolig langsom og besværlig (den zipper filer først og man kan ikke vælge en hel folder, man skal ned i hver enkel fil og pointe ud), så derfor ville jeg bruge noget FTP og faldt også over et add-in som hedder FTP FileManager. Dog er minus her, at udvikleren ikke har lavet nogen god brugermanual og jeg aner simpelthen ikke hvordan man sætter det ordentlig op.
Har du nogle gode forslag til, hvad man skal bruge til hurtig filoverførsel og og om det på en eller anden måde kan integreres i WHS (da den står tændt 24/7)?
Der er vist også noget med porte på ens router der skal pilles ved?
Jeg er total dummy på dette felt og håber du kan hjælpe.
På forhånd tak…
Mogens
|
|
|
|
|
Hej Mogens
Vil anbefale dig at benytte teknologien WebDAV i stedet for. Det er dette jeg selv benytter mig af, ved hjælp af tilføjelsen Web Folders 4 WHS. På tilføjelsens hjemmeside finder du alt det du har brug for. Selve tilføjelsen, en eventuel opdatering, samt fuldt detaljeret guide til at opsætte det.
Efter at have fået det sat på selve serveren, kan I så tilgå alle filer igennem en stifinder, hvormed du kan alt det du er vant til. Dette står også beskrevet i vejledningen. Samt er det muligt at tilgå dem via en browser. Mit er f.eks. her, hvor der bliver bedt om brugernavn og adgangskode, hvilket er de eksisterende brugere. Så prøv at se om det ikke er let nok at sætte op. Hvis du bare læser guiden igennem og følger den helt præcist går det som en leg.
Alt i alt giver det dig meget mere fleksibilitet i forhold til ftp'en.
|
|
|
23:35 29/11-08
| NielsenDK
Medlem
| | | |
|
|
|
Hej Peter
Mega tak for din hurtige feedback 
Jeg har nu hentet Web Folder og installeret – så nu skal det afprøves.
Fik læst i et forum, at du også har en DIR-655. Er der noget du har ændret i forhold til “standard” opsætning – her tænker jeg på firewall, porte, Wish osv. – så den køre så hurtigt som muligt (her tænker jeg specielt på LAN siden/trådløst?
Har desværre oplevet en kedelig ting på en af min trådløse netkort (D-Link DWA-547) – når jeg prøver at overføre filer fra PC til WHS – så lukker den oftest forbindelsen og jeg bliver nødt til at genstarte PC – for at få liv i kortet igen. (Har hentet den nyeste driver på D-link's hjemmeside). Har du oplevet lignende hændelser?
Jeg har Norton 360 på nogle af mine PC'ere, men vil det være smartere at køre noget antivirus på selve WHS – istedet for de enkelte PC'ere? Og er der noget du kan anbefale?
Er der andre Add-ins du kan anbefale til WHS (på bruger niveau)?
Tak tak tak 
|
|
|
|
|
Hej Mogens
På vores router herhjemme som du helt har ret i er en DIR-655, så er indstillingerne for Port Forwarding sat op til de få programmer som kræver det. For mig drejer det sig kun om nogle forskellige porte til hjemmesider og servicer på de andre computere. De fleste programmer som understøtter uPnP opsætter jeg ikke manuelt, da de selv gør det, når UPnP er aktiveret på routeren.
Firewall-indstillingerne er bare standard opsætningen. Ellers de indstillinger som afviger fra normalen, er indstillinger for det trådløse hvor jeg har valgt Mixed 802.11n and 802.11g da jeg ikke benytter andre end de to. Samt har jeg indstillet kanalen for det trådløse til den højeste, for at signalet ikke går i mine Logitech muse, når der er høj trafik på det trådløse netværk.
Med hensyn til WISH valgte jeg at slå det fra, da jeg synes det virkede ustabilt med det aktiveret.
Selv har jeg oplevet at forbindelsen går, så det skal jeg ikke kunne sige noget om. Men med hensyn til antivirus, så er jeg en af dem synes det er ligegyldigt, så har ikke noget på mine computere og serveren, men kun på mine forældres. Men som altid er det én god idé. Vil dog selv mene at det er bedste at de kører på selve de enkelte computere, da det er der nok med størst sandsynlighed vil komme noget ind via.
Af andre tilføjelser til Windows Home Server, bruger vi ASoft AutoExit og Whiist. En god hjemmeside til at finde alle de tilgængelige tilføjelser er her: http://forum.wegotserved.co.uk/index.php?autocom=downloads
|
|
|
0:02 2/12-08
| NielsenDK
Medlem
| | | |
|
|
|
Hej Peter
Vil igen igen sige tak for hjælp og info.
Jeg kæmpede lidt med klientsiden på WebFolders4WHS og det er kun lykkedes mig at kunne åbne den “rigtigt” fra Internet Exploren.
Ved du iøvrigt om den også virker på Vista 64 version?
Mht. Firewall, så har jeg én kørende på min Norton 360 og vist også på routeren: DIR-655, men ved ikke hvad WHS har og gør. Skal jeg slå nogen af dem fra – så det kan forbedre min performance på LAN siden?
Jeg læste også på et tidspunkt noget omkring Jumbo frames, har du styr på sådan nogle? 
Med glade WHS hilsener.. Mogens
|
|
|
|
|
Hej Mogens
Sørg for, som beskrevet i dokumentet, at følgende opdatering er installeret på klienterne, for at få rettet lidt småting og give bedre stabilitet: Softwareopdatering til webmapper (KB907306)´
Herefter tilføjes din mappe på serveren således i en stifinder: 1. Åben Computer (Windowstast+E) 2. Klik på Tilknyt et netværksdrev i toppen. 3. Indtast i mappe-feltet adressen for web folders. F.eks.: https://mpbrun.homeserver.com/web 4. Klik på Udfør. 5. Indtast brugeroplysningerne. 6. Så skulle det dukke frem.
Alternativt kan du også vælge højreklikke i et tomt område i stifinderen og vælge Opret en netværksplacering, for at oprette en anden form for genvej til mappen.
Dette understøttes af alle bit-versioner af Windows XP og Windows Vista. I punkt 3 kan du også bruge computernavnet for serveren, hvis det er inden for det lokale netværk. I dette tilfælde kunne jeg i stedet for vælge https://mpbrun-server/web. Bemærk i begge tilfælde at der skal benyttes protokollen HTTPS og ikke HTTP.
Med hensyn til benytter jeg firewall på routeren, som står med standardindstillinger og Windows' indbyggede Windows Firewall. Tror ikke ligefrem nogen ville tage sig tid at til bryde ind, hvis de overhovedet kan. Selv undgår jeg altid ekstra firewalls, da det som regel bare giver en masse besværligheder. Med hensyn til Jumbo Frames kender jeg ikke noget til dette, men kan se at det skulle være en fordel at have for enheder som understøtter det på et gigabit ethernet “netværk”. Skulle give større et throughput og lavere CPU-forbrug. DIR-655 understøtter det som standard (aktiv) på LAN-portene.
|
|