FORUM LUKKET: Efter mange overvejelser har jeg valgt at lukke dette forum på ubestemt tid. Tak for forståelsen.
Det vil fremover stadig være muligt at svar på spørgsmål via min e-mail eller som kommentar på relevante artikler.
Klik her for mere information.
- Peter Sandberg Brun
Aktuel bruger: Gæst Log ind
Overvej venligst registrering

Søg 
Søg forummer:

Windows Home Server Router Setup

BrugerIndlæg

1:55
4/1-09

ML

Medlem

1

Hej Peter.

Du hjalp i efteråret med gode svar til at få min Windows Home Server op at køre.

Af forskellige grunde må jeg gå frem i små skridt, og gevinsten indtil nu har været, at jeg nu i nogen tid har fået lavet periodisk backup af mine pc'er i hjemmenetværket.

Nu vil jeg godt for alvor udnytte muligheden for fjernadgang til hjemmenetværket, som har virket – men ikke gør det mere. Jeg har i længere tid fået en fejlmelding om, at forward ikke virker, så den melder Network Health at Risk.

Når jeg går ind for at checke routeren, får jeg ok på de 4 første checkpunkter og følgende fejl på de 2 sidste:

• Verifying that your router is accepting Web site connections.
  • Verifying that your router is accepting Access connections.

Status summary: Your router is configured, but the configuration can not be verified…..

Kan du beskrive, hvordan jeg skal justere opsætningen af routeren, så der påny bliver sikker adgang udefra. Og kan du eventuelt give mig en reference til et materiale, som beskriver principperne for opsætningen af routeren – jeg vil gerne gøre en indsats for at forstå, hvad der foregår.

Hilsen

ML

2:44
4/1-09

Peter Brun

Admin

2

Hej ML

Prøv som det første at gå til Settings –> Remote Access inde i Windows Home Server Console, og klik på Unconfigure. Klik herefter på Setup.

Tjek desuden følgende inde på Windows Home Server:
1. Gå til Start –> Control Panel –> Windows Firewall.
2. Vælg Exceptions-fanen.
3. Sørg for at HTTP, HTTPS og RDP proxy er markeret.
(Hvis du ikke ser disse så tilføj manuelt portene 80, 443 og 4125 til listen – Alle TCP)
4. Sørg desuden for at Don't allow exceptions IKKE er markeret under General-fanen.
5. Klik på OK.

Løser dette ikke noget, så gør følgende
1. Log ind på din router (f.eks. http://192.168.0.1/).
2. Find stedet med Port forwarding.
3. Opsæt en konfiguration med følgende informationer:
Name: Windows Home Server
IP Address: Din servers IP-adresse
TCP: 80, 443, 4125
4. Gem indstillingerne.

Vær opmærksom at du på nogle routere skal konfigurer hver port for sig selv, hvormed du skal have 3 i alt. På PortForward.com kan du sikkert se eksempler med hvordan det foregår for præcis din router (vælg et eller andet program der inde):
http://www.portforward.com/english/routers/port_forwarding/routerindex.htm

18:42
4/1-09

ML

Medlem

3

Hej igen.

Tak for hjælpen, som har hjulpet på de basale ting. Men der er stadig nogle problemer, som jeg gerne vil hjælpes videre med:

Da jeg udefra (XP-maskine) forsøgte at komme ind på skrivebordet af de to maskiner, der var på hjemmenetværket, mislykkedes det for begge:

• Den ene med meldingen Connection disabled (XP-maskine)
  • Den anden med meldingen Not supported on this operating system (Vista-maskine)

Er der noget at gøre ved det?

Det andet problem er forbundet med selve serveren. Jeg havde problemer med at manipulere routeren (D-Link DIR-655), hvor jeg blev orienteret om, at den kræver Java-script. Det kunne jeg heldigvis komme om ved fra en af de andre maskiner i hjemmenetværket, som også er forbundet med routeren via et LAN-kabel. 

Hvad skal der gøres ved serveren, så den kan håndtere routeren uden problemer?

Når serveren selv sætter routeren op, kan man ikke se nogen port-forwarding svarende til den manuelle indstilling, som du har beskrevet ovenfor. Hvordan kan det være? (Serveren var ellers “tilfreds”, idet jeg fik alle 6 checkmærker – men jeg gik nu alligevel videre med den manuelle del for en sikkerheds skyld).

Hilsen

ML

PS: Det er helt fantastisk med den særdeles kvalificerede hjælp, som du yder ekspedit og helt vederlagsfrit. Stor respekt for det!!

19:37
4/1-09

Peter Brun

Admin

4

Hej ML

Du vil ikke kunne se dem inde på denne router. I stedet for kan du få dem at se via en Windows Vista-computer på netværket. Gør følgende på Vista:
1. Gå til Start –> Netværk.
2. Højreklik på routeren og vælg Egenskaber.
3. Klik på Indstillinger.

Med hensyn til de to meddelelser, Connection disabled og Not supported on this operating system.  Connection disabled, gør følgende på denne computer (XP):
1. Gå til Start –> Kontrolpanel –> System.
2. Vælg Fjernforbindelse-fanen.
3. Marker Tillad brugere at oprette fjernforbindelse til denne computer. Hvis der skal gives adgang for ikke-administratorbrugere, så klik på Vælg fjernbrugere og tilføj dem.

- Not supported on this operating system er der desværre ikke noget du kan gøre ved. Det er kun muligt at forbinde sig til Pro-udgaver af Windows (XP Pro, Vista Ultimate, Business og Enterprise) ved hjælp af Fjernskrivebord.

Med hensyn til det med Javascript, så har du sikkert brugt Internet Explorer inde på serveren (eller et andet sted). Dette letteste er benytte en anden browser såsom Firefox, ellers for at aktivere Javascript i Internet Explorer 7, så gør følgende (engelsk/WHS):
1. Gå til Control Panel –> Internet Options.
2. Vælg Security-fanen og klik på Custom level.
3. Marker Enable ved Scripting | Active scripting.
4. Klik på OK –> Yes –> OK.

Alternativt kan du også vælge at tilføje routerens hjemmeside til listen for Thrusted sites, som du også finder under Security-fanen.

EDIT: Læste lidt for hurtigt, så noget indhold af dette indlæg blev fjernet. ;)

Svar på emne: Windows Home Server Router Setup
Vigtig information: Vær opmærksom på at forummet fra 19/1 bliver låst/lukket frem til 23/1.

Gæste navn (kræves):

Gæste e-mail (kræves):

Guest URL (required)

Matematik kræves!
Hvad er summen af: 11 + 4        (kræves)

Emne svar:

Om forummet som har kørt siden 12/4-08

Lige nu online:

7 gæster

Flest online på samme tid: 52

Forummer:

Grupper: 2

Forummer: 8

Emner: 514

Medlemmer:

Der er 241 medlemmer

Der er 112 gæster