FORUM LUKKET: Efter mange overvejelser har jeg valgt at lukke dette forum på ubestemt tid. Tak for forståelsen.
Det vil fremover stadig være muligt at svar på spørgsmål via min e-mail eller som kommentar på relevante artikler.
Klik her for mere information.
- Peter Sandberg Brun
Aktuel bruger: Gæst Log ind
Overvej venligst registrering

Søg 
Søg forummer:

Redigere i XP install setup “VGA godkendelse”.

BrugerIndlæg

0:35
17/11-08

Aze

Medlem

1

OK. Denne her er lidt mere tricky, og ved ikke om det kan lade sig gøre….

Jeg har lavet en special-tilpasset version af Windows XP home, som indeholder de drivers jeg kan få brug for til mine forskellige systemer.
Dette gør det let og hurtigt at installere et system, da dette sker 1-2 gange om ugen.

Nå, men når jeg laver en XP installation har jeg ikke en mus tilkoblet, og det mini keyboard jeg benytter har heller ej mus/pad.

Dette er ikke et problem under installationen overhovedet. Rent faktisk er der kun ET sted hvor Microsoft har valgt at man IKKE kan komme videre uden en mus tilsuttet…

Ved første start af Windows, efter selve installationen, skal grafikkortet opsættes, og der fremkommer en dialog boks med noget i stil med: “Dette tester systemets grafikkort. Tryk OK hvis du kan læse denne meddelelse”.
Normalt kan man vha af forskellige taste kombinationer rykke “curseren” hen til det ønskede felt, men her kan jeg KUN få lov at klikke OK via en mus.

Er der én eller anden måde hvorpå jeg kan “by-passe” denne åndssvage dialog boks?!
Eneste måde jeg kan komme videre på er nemlig ved at resette systemet (hard reset), og genstarte.
Herefter kommer boksen ikke frem!
Men bryder mig ikke om at lave hard resets, og SLET ikke i forbindelse med en installation…

8:52
17/11-08

Peter Brun

Admin

2

Hej Aze

Lige for at stille situationen op, så er det her du kommer til (67% sikker på at det er det):

Den simple løsning, hvis du kun har tastaturet, er at trykke på Alt+Tab, hvormed vinduet aktiveres. Herefter er det bare ligesom normalt, nemlig tryk på ENTER.

11:16
17/11-08

Aze

Medlem

3

Hej Peter.

Ja, lige præcis! Det er den!

Je bruger normalt alt+tab til installationen, da jeg flere gange har brug for at rykke rundt.
Men det er virkelig absurd…Man kan IKKE aktivere vinduet! Det er en dialog boks og ikke et vindue, og man har ikke mulighed for at aktivere det.
Derfor var min idé at by-passe dette på én eller anden måde, i selve XP installationen. Altså simpelthen tilpasse XP setup'en til ikke at vise den!

Aner ikke om det er muligt?

12:04
17/11-08

Peter Brun

Admin

4

Hej Aze

Den store forskel er at der lige nu er tale om to funktioner, nemlig Tab og Alt+Tab. Den som du bruger til rykke rundt til alle de forskellige felter og knapper er den korte version nemlig Tab. Den som jeg mener, er den som du kan bruge inde i Windows, nemlig Alt+Tab (to taster), hvormed man kan aktivere forskellige vinduer og dialogbokse. Så synes du skal give Alt+Tab et ekstra forsøg. Så lige for at være helt sikker på at du er helt sikker i din “taste” teori (måske lidt overdrevet, men alligevel…), så skal du holde Alt-tasten i bund, hvorefter du trykker på Tab med en anden finger, hvorefter begge taster slippes => Alt+Tab. ;)

Det skal siges at den ovenstående installation (XP SP2 DK) jeg lige foretog her og nu, er foretaget uden brug af mus (dette kan ses i bunden af VirtualBox, hvor musen er tonet ud). Ved det ovenstående billede benyttede jeg Alt+Tab for at gøre dialogbokses/vinduet aktivt.

Så giv den lige et forsøg. ;)

22:09
17/11-08

Aze

Medlem

5

Har lige forsøgt mig…Jeg KAN ikke aktivere den ***** boks. Ved godt det lydet åndssvagt.

Hvis jeg sætter et keyboard med indbygget mousepad til, er det ikke noget problem. Men nu har jeg bare sat mig for at jeg vil benytte mit super mini keyboard.
Ved ikke om det simpelthen er keyboardet der ikke understøtter det, for det er et specielt “slimsize” med kun én Alt-knap, altså ingen Alt Gr tilgængelig!

Anyway, hvis man på én eller anden måde kunne slipstreame en patch ind, der sagde “gå automatisk videre efter 10 sek” (eller noget) så ville det være perfekt!

20:56
18/11-08

Peter Brun

Admin

6

Hej Aze

En metode kan være at benytte nLite. Kopier CD'ens indhold over i en mappe på computeren start herefter nLite. Når den spørger hvad du gerne vil foretage af ændringer vælg da “Unattended” og “Bootable ISO”. Når du kommer videre, så marker Skip OOBE-feltet.

Gå videre indtil du kommer til “Bootable ISO”. Vælg her f.eks. under Mode, Direct Burn, for at brænde en CD med den nye installation. Med den nye CD, hvor vi så fik valgt Skip OOBE, vil du ikke komme ud for den lille trælse dialogboks. Dog vil du ikke få den resterende guide af XP-opsætningen med (den med opsætning af brugere osv., som kaldes Out-Of-Box Experience-guiden). Så dette skal efterfølgende opættes inde i XP, hvis det ønskes (eller ved hjælp af nLite). Hvis du kommer godt i gang, kan du også bruge nLite til at personalisere din installationsprocess endnu mere.

0:27
19/11-08

Aze

Medlem

7

Hej Peter.

Jeg er stor tilhænger af Nlite…Genialt program. Jeg har lavet en special-tilpasset version af Windows, med både GPS, touch-screen drivers, samt drivers til de typer lydkort jeg benytter mm.
Så det er jeg bekendt med.

Problemet er at hvis jeg vælger unattended så skal jeg angive både navn og kode til Windows, som så bliver lagt automatisk ind ved installationen. Og eftersom jeg laver hvert system med en OEM licens, samt “brugerens” navn, så skal jeg ændre dette bagefter, og bruge tid på det.

Så hvis man på én eller anden måde kunne fjerne den pågældende dialog boks, i eks nLite, ja så ville jeg være glad.

Det ender nok med at jeg bare sætter et tastatur til med mus-pad, og det er jo heller ikke besværligt. Men nu fik jeg i min flid lige sat mig op efter den anden løsning….

21:33
20/11-08

Peter Brun

Admin

8

Hej Aze

Det skal dog sige, at hvis du sørger for bare at vælge Hide pages ved Unattended Mode og lader være med at indtast de andre felter (f.eks. Product Key), så vil du stadig ved installationen af Windows XP blive bedt om indtastning af produktnøgle og alt det andet du ikke har indtastet i nLite. Dog, hvis vi vælger “Skip OOBE”, så ryger brugerkonfigurationen også. Hvilket som du siger nok bliver besværligt at gøre efterfølgende.

Jeg har prøvet at se om jeg kunne få den til at springe dialogboksen over, men kan ikke lige få den til at gå væk. Det bedste er så nok at du prøver det som du siger i stedet for. Du kan dog eventuelt prøve, at se om Alt+Tab virker med et andet tastatur tilkoblet.

Svar på emne: Redigere i XP install setup “VGA godkendelse”.
Vigtig information: Vær opmærksom på at forummet fra 19/1 bliver låst/lukket frem til 23/1.

Gæste navn (kræves):

Gæste e-mail (kræves):

Guest URL (required)

Matematik kræves!
Hvad er summen af: 9 + 1        (kræves)

Emne svar:

Om forummet som har kørt siden 12/4-08

Lige nu online:

6 gæster

Flest online på samme tid: 52

Forummer:

Grupper: 2

Forummer: 8

Emner: 514

Medlemmer:

Der er 241 medlemmer

Der er 112 gæster